Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 9
af Rick Joyner

Menneskelig idealisme er en af sandhedens værste fjender og måske den største bedrager af nidkære kristne. Nidkærhed er ikke problemet, eftersom formaningen til at overvinde lunkenhed er at "vær derfor nidkær og omvende dig" (se Åb 3:19). Vi kunne bruge mere iver i disse tider, og det fortjener vores konge. Men nogle gange, hvis fjenden ikke kan stoppe os, vil han komme bag på os og presse os for langt. Sådan får han ofte de ivrige til at snuble.

Nogle kristne har en vision for, hvordan kirken formodes at være baseret mere på deres idealer end på sandhed. Når en kirke ikke opfylder deres idealer, kan de i deres iver udfordre, afvise eller forlade den i stedet for at tænke på, at de måske er blevet sendt dertil for at hjælpe med at formidle og nå deres vision.

Jeg har hørt folk, der har efterladt de troendes legeme sige: "Når kirken bliver, hvad den skal være, kommer jeg tilbage." De prøver måske at komme tilbage, men deres plads vil allerede være taget af andre, og til den tid vil kirken være så meget længere nede ad vejen, at de aldrig vil indhente det. Mange kristne, der forlader kirken, løber fra processen med at blive dem, de er kaldet til at være.

Hvis vi er tilbøjelige til at løbe fra vanskeligheder, mennesker eller ting, der ikke lever op til vores forventninger, vil vi sandsynligvis bruge hele vores liv på at løbe fra den ene skuffelse til den næste, ligesom israelitterne, der vandrede i ørkenen og aldrig kom ind i det forjættede land. Som man siger: "Enhver fjols kan sparke en lade ned, men det kræver en dygtig tømrer at bygge en." Som vi bliver fortalt i Hebræerbrevet 6:12, kræver det "tro og tålmodighed" for at opnå løfterne. At se visionen er den nemme del, men hvem vil have tålmodighed til at se visionen opfyldt?

Den sande kirke er det største samfund, verden nogensinde har kendt, og en bro til Guds rige, selv når den stadig er ved at modnes. Kristi legeme er den mest magtfulde og overbevisende eksistens på jorden, langt mere end nogen regering eller organisation, selvom den stadig er i sine udviklings fase.

Når vi kommer ind i en lille mål af enhed, vokser vores kraft. Vi ser det måske ikke nu på grund af vores begrænsede erfaring, og mange er vildledt og tror, at deres begrænsede kirkeerfaring er et tegn på hele kirken. Andre lader deres kynisme og vantro sløre deres syn, men Kristi legeme bliver bygget af Herren og vil blive alt, hvad han sagde, det vil være.

Vi ser måske på kirken i vores eget land og tror, at Kristi legeme er det svageste, det nogensinde har været. Dette kan være sandt, men Herren bruger de svage til at forvirre de stærke. Vi er lige ved at nå det sted, hvor vi er ydmyge nok til, at Gud kan bruge os til at demonstrere sin magt.

Giv aldrig op på Kristi legeme – ikke den i dit land, by eller endda din egen menighed. Hvis den er svag, tåbelig, delt eller fuld af tørre knogler, er den måske bare klar til en stor genoplivning. Tørt træ antændes hurtigere og brænder hurtigere. Bed om Herrens vision for din menighed, forkynd det derefter og bed om, at hvert lem ser det. Lad være med at være en "tåbe", der sparker alt ned; være en bygmester med Kristus. Som vi bliver formanet i Hebræerne 6:10-12:

For Gud er ikke uretfærdig, så han glemmer din gerning og den kærlighed,
du har vist mod hans navn, ved at have tjent og stadig tjent de hellige.

Og vi ønsker, at hver enkelt af jer viser den samme flid for at realisere håbets fulde forsikring indtil enden,

for at I ikke skal være doven, men efterligne dem, som ved tro og tålmodighed arver løfterne.

Tjener vi de hellige, eller fraråder vi dem? Bliver vi modløse af kirken? Modløshed er vantro, hvilket er synd. Hvis vi er modløse med kirken, er vi modløse med Kristi eget værk, eftersom det er Han, der bygger den.

Er vores tro blevet svag, fordi vi ikke forenede den med den tålmodighed, der krævedes for at arve løfterne? Bibelsk kan vi sige, at alt, der sker for hurtigt eller for let, normalt er ubetydeligt. Overvej, hvor lang tid det tog Herren at rejse nogle af de store gerninger og ledere i Skriften eller i historien. Hvis det, vi forestiller os, tager lang tid, har Gud måske virkelig planlagt noget væsentligt for os.

Til 10
OP